استفتاء از آیات عظام در باره تحقیق و نشر تکرارهای ولایی قران
درخواست استفتاء از آیات عظام و مراجع معزز تقلید ( دامت عزتهم جمیعًا )
بنام خدا
حضور
محترم مرجع عالیقدرحضرت آیت الله
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
با
تشکر و احترام و آرزوی اعتلای مقامات دنیوی و
اخروی
با توجه به تحقیقات چندین ساله اینجانب و بررسی های اولیه نتایج جمع آوری شده و
لزوم گسترش فعالیتها، برخی نکات و سئوالات علمی و فقهی، در خصوص شروع، انجام،
توسعه و ادامه مراحل مختلف پژوهش، ارائه، تبلیغ، جهتدهی و بکارگیری آمار و
اطلاعاتی از تعداد و نحوه تکرارها، چیدمانها و جایگزاریهای کلمات و عبارات در قرآن
کریم بشرح ذیل و مطالب پیوست مربوطه، محضر آن بزرگوار عرضه میشود. خلاصه یافته ها
و نتایج، تحت عنوان "تکرارهای ولایی قرآن"، که حضورا هم قابل ارائه کامل
است، شامل هزاران کلمه و عبارات قرآنی با ویژگیها و/ یا تعداد تکرارهای خاص مانند 12 و 14 گانه است که
الحمد لله همزمان دارای عالیترین و دقیقترین مضامین شفاف و اصیل اسلامی و ولایی می
باشند.
از جمله نکات مهم
در باره این یافته ها و اکتشافات آن است
که، با بررسی های بعمل آمده، میتوان ادعا
نمود که بدون شک ارائه این تعداد برای اولین بار در تاریخ اسلام و تشیع انجام شده
است. و قطعًا با کارهای مشابه پژوهشگرانی مانند رشاد خلیفه و نوفل المصری و دیگران
تفاوتی بنیادی در جهتگیری و اهداف و
دستاوردها دارد.
ان شاء الله تعالی، با ژرف اندیشی، درایت، سعه صدر و لطف حضرتعالی، مراتب بالاتری در جهت فهم و درک وعمل
و خلوص، پیش روی جهانیان، خاصه محققان و الهی اندیشان و بالاخص مسلمانان و پیراون
مذهب حقه ولایت مفتوح گردد. بدیهی است
پنجره هایی که از این رهگذر در درک؛ فهم، تبلیغ و تشریع مبانی و اصول و نیز روشهای
گام برداری در راه دین و بالاخص مذهب امامت و وصایت باز می گردد بسیار وسیع و
متعدد خواهد بود.
1. آیا در روایات و احادیث معصومین سلام الله علیهم اجمعین، به وجود مکررات قرانی خاص، مثلا ۵، ۱۲ و ۱۴ گانه، از کلمات و عبارات در قرآن کریم ، بطور مستقیم و یا غیر مستقیم اشاره شده است ؟ ( مانند 14 اصحاب الجنه، 14 هذا القران، 14 الحق من رب...، 14 لا ریب، 14 اطیعوا، 12 امام... )
2. آیا مضامین صدها روایت مانند روایت داوود این کثیر ممکن است بخاطر وجود چنین روابط کمی در قرآن کریم هم آمده باشند !؟ ( ... نحن الصلاه / 12 اقیموا الصلاه، ونحن الزکاه / 12 الزکاه ، ... )
3. آیا بفرض پاسخ مثبت و یا منفی به سئوالات فوق، و به فرض بودن و نبودن تکرارها بعنوان اشارات به معصومین سلام الله علیهم اجمعین، جواز و حجت عقلی و شرعی برای جستجو، تدوین و انتشار آنها را داریم !؟ و آیا با هدف جذب و یا تقویت اعتقادات الهیون، مسلمین و شیعیان، انجام پژوهش و سایر فعالیتها با محور اطلاعات مذکور دارای حجت شرعی و عقلی است ؟
4. آیا ارتباط دادن موارد یافته شده بعنوان اشارات محتمل قرآنی به اعداد پنج تن، 12 امام و 14 معصوم (صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین) مجاز و صحیح است !؟ و آیا یافت نشدن حدیث معصوم ص/س دلیلی بر نبودن و نباید ها در پژوهش و تحلیل و تبلیغ در این و سایر حوزه ها و زمینه های مشابه است !؟
5. آیا با وجود روشهای دیگر تبلیغی، اصلا شروع، انجام و یا ادامه این تحقیقات و پژوهش های مشابه مجاز و صلاح است !؟ و یا اولویت دارد !؟
6. آیا اگر روایاتی صریح و قطعی در این موارد نداشته باشیم ادامه کار جایز است !؟ با هزینه نمودن از منابع شرعی، شخصی، دولتی، تعاونی و غیره !؟
7. آیا امروزه که از روشهای رمز و نهان نگاری استفاده میشود ( مانند استگانوگرافی یعنی پنهان نگاری متون و اشیاء در یکدیگر با استفاده از روابط بین ویژگیهای اجزای آنها)، آیا مجاز هست که احتمال بکارگیری این روشها در قرآن و حتی احادیث و روایات مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد ؟
8. آیا صرف وجود و یا احتمال وجود و یا اشاره داشتن برخی دلایل قرانی، روایی، حدیثی، عقلی، فلسفی، علمی، ... بر بودن و یا نبودن چنین تکرارها و چیدمان و روابطی، شروع یا ادامه پژوهش مجاز میشود ؟
9. آیا انجام و ادامه تحقیقات در جهت احتمال یافتن یک روش نوین (مشابه فوق) بعنوان نوعی محافظت و/یا انسجام درونی قرآن، مانند روابط کمی، تکراری، چیدمانی و جایگزاری و یا سایر روابط عددی میان تمام و یا برخی ویژگیهای اجزای گوناگون (از حروف و علائم تا کلمه، عبارت، آیه، قصص و و و ) نیاز به کسب مجوز شرعی دارد ؟ ؟ و آیا پژوهشهای مشابه در شناسایی روابط بین قرآن با عترت، طبیعت، وقایع و غیره جایز است ( مانند شناسایی 365 کلمه از ریشه یوم و ارتباط احتمالی با سال شمسی) !؟
10. آیا اگر برای برخی، احتمال و یا ترس از پیدا شدن برخی مطالب و روابطی کمی مشابه در قرآن در راستای خواست و عقاید باطل توسط مخالفان و یا احتمال به بیراهه کشیدن شدن چنین تحقیقاتی وجود داشته باشد، باید و یا بهتر است که این را دلیل قاطعی برای عدم انجام و یا عدم انتشار گزارش روند و نتایج آن برای عموم دانست و اجرا کرد ؟
بدیهی است کلیه احکام و نظرات جنابعالی و ارائه طریق در هر شکل و سطح ممکن، انشاء الله تعالی راهگشا نه فقط برای اینجانب بلکه برای کلیه پژوهشگران در این و سایر تحقیقات و تجزیه و تحلیل مشابه بوده و باعث تشویق و هدایت لازم آنان خواهد بود.
با تشکر مجدد ، و نیز با آرزوی توفیق و رحمت الهی برای مومنان خدمتگزار صادق
خاصه برای مرحومین از شهدا و صالحین و خاصان و مقربان
علی دلیلی ^
مدیر عامل ، مرکز پژوهشهای قرآنی مبین ( در حال ثبت)