فراوانی و تکرارهای ولایی قرآن کریم (فوق)
فراوانی و تکرارهای ولایی قرآن کریم (فوق)
چکیده : کتابهای آسمانی جایگاه ارزشمندی برای جوامع انسانی دارند. شناسایی و درک همه جانبه پیامهای الهی برای بسیاری از ضروریات است. معمولا مفاهیم در سطوح مختلف از ساده تا پیچیده وجود دارد. بدیهی است علائق، توانایی ها و اولویت های پیروان نیز گوناگون است. مدیریت و انجام تحقیقات در جهت انواع دیدگاهها و با بکارگیری ابزارهای نوین، میتواند باعث تعدیل و حتی تکامل نگرشهای گردد. در این راستا، این پژوهش برای بررسی تکرار در اجزاء، الگوها و ویژگیهای آنها در قرآن کریم طراحی و انجام و دستاوردهای شگفتی داشته است. ابزارهای نوظهور دهه های اخیر، گسترش تحقیقاتی مانند "المعجم" را در ابعاد وسیع و بینظیرممکن ساخته است. استفاده از نتایج حاصل نگرشهای چند جانبی، میتواند راهگشای و اعتلای تقریبا تمامی رشته های مرتبط با علوم قرآنی، مذاهب اسلامی و حتی ادیان الهی باشد.
کلمات کلیدی : قرآن کریم، تکرارات، کلمات، عبارات، شیعه، معصومین (ص)، ادیان، مذاهب، چیدمان، جستجو، الگوها، اجزاء، ویژگی، رایانه، ابزارهای نوین، المعجم.
خلاصه : طرح فراوانی و تکرارهای ولایی قرآن کریم (فوق) برای استخراج تقریبا خودکار اشارات به اهل البیت علیهم السلام در قالب شناسایی تکرارات عینی و کمی خاص در ویژگیهای اجزاء قرآن کریم برنامه ریزی شده است.
اهداف طرح : اعتلای سریعتر، گسترده تر و مستدل تر دین اسلام و خصوصا مذهب اهل البیت (س) در راستای تفکر ادیان الهی راستین در راس اهداف طرح می باشد. همچنین باید با استفاده از زبان منطق و علوم روز خاصه با روشهای جهان و جوان پسند ارائه ها انجام پذیرد. بدیهی است کلیات و زیربنای طرح و روشها باید مورد تایید علمای متبحر و آگاه به شرایط زمان و جهان قرار گیرد.
مبانی عددی طرح : قرآن کریم دارای 114 سوره با مجموع 6236 آیه می باشد. تعداد کل کلمات حدود 79500 و حدود 19500 آن انحصاری است که از حدود 2500 اصل کلمه و ریشه بوده و جمعا در حدود 350 هزار حرف دارد. حروف عربی 28 و تعداد علائم و نشانه ها حدود 50 است. هر حرف میتواند تا حدود 5 علامت داشته باشد. کل قرآن در 7 رسم الخط و با 14 قرائت مختلف در تاریخ وجود داشته است. قواعد و گرامر ساخت کلمات و ترکیبات در زبان عربی متعدد و ممکن است یا یا چند نفر از زبانشناسان، محققین و حتی مفسرین در ارجاع کلمه و ترکیب خاص به ریشه و معنا و یا حتی گرامر خاص نظرات متعدد داشته باشند. شمارش کمی انواع ویژگی ها اساس طرح می باشد.
روش انجام تحقیقات : با استفاده از رایانه و ویژگیهای اجزاء از علائم و حروف تا کلمات و ترکیبات و عبارات، و حتی آیات و داستان ها و سوره ها تکرارات شمارش و شناسایی می شوند. هر مجموعه دارای ویژگیهای کمی مشترک اولیه و بنیادی خود بعنوان یک جزء بازتعریف شده و در کنار سایر اجزای قبلی در مراحل بعدی میتواند بکار گرفته شود.
مراحل انجام پژوهش : شناسایی انواع فعالیت های مشابه قدیم و جدید ونیز شناسایی مراکز و گروه های رسمی و غیر رسمی با اهداف مشابه در ایران، منطقه، جهان اسلام و دنیا در زمره فعالیتهای مربوط بوده است. همچنین جمع آوری متن قرآن کریم برای ذخیره و پردازش در رایانه ها با توجه به رسم الخط و قرائت های متعدد از اولین مراحل کار بوده است. بعلت اهداف عالیه طرح، تعریف اهداف کلان و بلند مدت طرح با استفاده از مفهوم اولیه تکرارات کلمات و عبارات انجام شده است. برای سایر اقدامات زیر بنایی لازم در جهت دستیابی به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی اولیه شده است.
ارزیابی نتایج اولیه : بیش از 100 هزار جستجو انجام شده است که حدود 25 هزار مورد ذخیره و بررسی گردید. الگوهای جستجو در قالب کلمات، ترکیبات، عبارات و موارد استثنایی دیگر بوده است. بدیهی ترین انواع اشتراک در رشته و یا دنباله ایی از حروف، مبتنی بر علائم هستند. به زبان دیگر، گروهی از کلمات و یا ترکیباتی از آنها که دارای تفاوت در حرکات در حروف خاص هستند مشترک فرض میشوند. لحاظ کردن انواع پیشوندها و پسوندها از مهمترین ابزار ساختن و یا جستجو برای دنباله ایی از بوده عبارات است. بر این اساس و مشروط به انتخاب الگوی خاصر، سایر الگو های همتراز، زیر دستی و یا بالا سری تعریف و بکار گرفته میشوند.
پیشنهادات روند طرح : ارائه تولیدات فرهنگی در کلیه سطوح و برای اقشار مختلف داخلی و خارجی در کنار فعالیت های پژوهشی و علمی و حتی زیربنایی باید شروع و بنحوه مقتضی ادامه یابد. فعالیتهای مذکور باید برای گفتمان های درونی و برون دینی، مذهبی و گرایشی در قالب انواع بسترها و رسانه ها و حجم گوناگون باشد.
ارزیابی : از هر گونه نقد و بررسی در چارچوب قوانین و دستورات شرع و عقل و با توجه امکانات و اهداف استقبال خواهد شد. انجام تعاملات و همکاری های لازم در راستای تحقق کامل و جامع این هدف بشکل احسن پیگیری خواهد شد. تصحیح میتواند بر اساس مقابله با دیگر نرم افزارها و یا بصورت دستی با چاپ های معتبر قرآن کریم صورت پذیرد. هر گونه نتایج باید حداقل ار یک طریق و روش دیگر بدست آورده شود و سپس مقابله شده تا قابل ارائه عام باشد .
پروژه ها : مدیریت انواع پروژه های خرد و کلان در سطوح مختلف عامه تا دانشگاهی، کشوری، منطقه ایی و جهانی انجام می گیرد. هماهنگی با مراکز تحقیقاتی برای همافزایی های لازم و جلوگیری از دوباره کاری ها غیر ضروری باید لحاظ شود. استفاده از منابع موجود ( مانند جزییات فعالیت قرآنی دانشگاه فردوسی مشهد و نرم افزار ذکردر دانشگاه صنعتی شریف ) با هماهنگی و کسب مجوزهای لازم باید صورت پذیرد تا سرعت دستیابی به نتایج ارتقاء یابد.
عناوین پروژه های مطلوب : به برخی از پروژه ها و روشهای انجام آنها در قالب عناوین ذیل اشاره شده است. 1- پنهان نگاری ( Steganography ) مبتنی بر گرامر، 2- پنهان یابی ( Steganography ) مبتنی بر گرامر ، 3- پنهان نگاری گرامری با شبکه عصبی، 4- پنهان یابی گرامری با شبکه عصبی، 5- پنهان نگاری گرامری با منطق فازی، 7- پنهان یابی گرامری با منطق فازی، 8- مقایسه پنهان کاری و رمزکاری، 9- برچسب زدن خودکار متون فارسی ، 10- برچسب زدن خودکار متون عربی، 11- برچسب زدن خودکار کلمات قرآن ، 12- استخراج خودکار قواعد دستوری از متون فارسی ، 13- استخراج خودکار گرامر از قرآن ، 14- استخراج خودکار سلسله علل از متون، 15- استخراج خودکار سلسله علل از قرآن در موضوع خاص، 16- تشخیص خودکار درجه پیشنیازی متون درسی، 17- استخراج خودکار وقایع داستان از متون فارسی ، 18- تشخیص خودکار درجه وابستگی متون فارسی، 19- تشخیص خودکار درجه وابستگی عبارات قرآن، 20- استخراج تقریبا خودکار مطالب فرهنگی-دینی برای کلیه فعالیتهای ذیربط، 21- شبکه های روابط کلمات و مفاهیم خاص قرآن،
ارائه اولیه دستاوردها : خروجی های اولیه از مجموعه فعالیت های انجام شده در وبلاگ و صفحات شخصی طراح درج شده و میشود. ضمنا با ارائه ویدئوهایی جزییات لازم از مراحل انجام کار و کاربرد آنها در اعتلای فرهنگ مخاطبین مورد نظر بازگو و در حدودی تجزیه و تحلیل شده است. برای عوام در مسجد در تهران و کرج سخنرانی ارائه شده است. همچنین در محافل غیر رسمی متعدد کوچک و متوسط دستاوردها و روشها ارائه و بازخورهایی دریافت شده است.
توزیع وسیع دستاوردها : دستاوردها در چند گروه عمده و اصلی ارائه شده اند. تکرارات با کلمات و عبارات عینی از ساده ترین خروجی های طرح می باشند. ارائه شبکه ایی و الکترونیکی نتایج دستی حاصله منتخب برای انواع کاربران مطلوب است. گروه بندی های ممکن در نتایج مذکور میتواند باعث توسعه سریع و همه جانبه طرح گردد. بدیهی است تعامل های لازم با کاربران و توزیع کنندگان نتایج برای کاهش ریسک های ممکن در نحوه تاثیرپذیری و تعدیل و تکمیل دستاوردها باید صورت پذیرد.
==========================
نتیجه جستجو برای «تعالی"»: ۱۴ مورد در ۱۴ آیه یافت شد.
جزئیات جستجو :: وَتَعَالَىٰ / فَتَعَالَى / تَعَالَىٰ /
==============================================================================
(1) سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا یَقُولُونَ عُلُوًّا کَبِیرًا ﴿الإسراء: ٤٣﴾
او پاک و برتر است از آنچه آنها میگویند، بسیار برتر و منزهتر! (۱۷: ۴۳)
(۲) عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَتَعَالَىٰ عَمَّا یُشْرِکُونَ ﴿المؤمنون: ٩٢﴾
او دانای نهان و آشکار است؛ پس برتر است از آنچه برای او همتا قرار میدهند! (۲۳: ۹۲)
(۳) وَأَنَّهُ تَعَالَىٰ جَدُّ رَبِّنَا مَا اتَّخَذَ صَاحِبَةً وَلَا وَلَدًا ﴿الجن: ٣﴾
و اینکه بلند است مقام باعظمت پروردگار ما، و او هرگز برای خود همسر و فرزندی انتخاب نکرده است! (۷۲: ۳)
(۴) خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ تَعَالَىٰ عَمَّا یُشْرِکُونَ ﴿النحل: ٣﴾
آسمانها و زمین را بحق آفرید؛ او برتر است از اینکه همتایی برای او قرار میدهند! (۱۶: ۳)
(۵) فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْکَرِیمِ ﴿المؤمنون: ١١٦﴾
پس برتر است خداوندی که فرمانروای حقّ است (از اینکه شما را بیهدف آفریده باشد)! معبودی جز او نیست؛ و او پروردگار عرش کریم است! (۲۳: ۱۱۶)
(۶) فَلَمَّا آتَاهُمَا صَالِحًا جَعَلَا لَهُ شُرَکَاءَ فِیمَا آتَاهُمَا فَتَعَالَى اللَّهُ عَمَّا یُشْرِکُونَ ﴿الأعراف: ١٩٠﴾
اما هنگامی که خداوند فرزند صالحی به آنها داد، (موجودات دیگر را در این موهبت مؤثر دانستند؛ و)
برای خدا، در این نعمت که به آنها بخشیده بود، همتایانی قائل شدند؛ خداوند برتر است از آنچه همتای او قرار میدهند! (۷: ۱۹۰)
(۷) وَرَبُّکَ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ وَیَخْتَارُ مَا کَانَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَىٰ عَمَّا یُشْرِکُونَ ﴿القصص: ٦٨﴾
پروردگار تو هر چه بخواهد میآفریند، و هر چه بخواهد برمیگزیند؛ آنان (در برابر او) اختیاری ندارند؛
منزه است خداوند، و برتر است از همتایانی که برای او قائل میشوند! (۲۸: ۶۸)
(۸) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ أَتَىٰ أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا یُشْرِکُونَ ﴿النحل: ١﴾
فرمان خدا (برای مجازات مشرکان و مجرمان،) فرا رسیده است؛ برای آن عجله نکنید! منزّه و برتر است خداوند از آنچه همتای او قرارمیدهند! (۱۶: ۱)
(۹) فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِن قَبْلِ أَن یُقْضَىٰ إِلَیْکَ وَحْیُهُ وَقُل رَّبِّ زِدْنِی عِلْمًا ﴿طه: ١١٤﴾
پس بلندمرتبه است خداوندی که سلطان حقّ است! پس نسبت به (تلاوت) قرآن عجله مکن، پیش از آنکه وحی آن بر تو تمام شود؛
و بگو: «پروردگارا! علم مرا افزون کن!» (۲۰: ۱۱۴)
(۱۰) وَجَعَلُوا لِلَّهِ شُرَکَاءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ وَخَرَقُوا لَهُ بَنِینَ وَبَنَاتٍ بِغَیْرِ عِلْمٍ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا یَصِفُونَ ﴿الأنعام: ١٠٠﴾
آنان برای خدا همتایانی از جنّ قرار دادند، در حالی که خداوند همه آنها را آفریده است؛ و برای خدا، به دروغ و از روی جهل، پسران و دخترانی ساختند؛
منزّه است خدا، و برتر است از آنچه توصیف میکنند! (۶: ۱۰۰)
(۱۱) أَمَّن یَهْدِیکُمْ فِی ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَن یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْرًا بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ أَإِلَٰهٌ مَّعَ اللَّهِ تَعَالَى اللَّهُ عَمَّا یُشْرِکُونَ ﴿النمل: ٦٣﴾
یا کسی که شما را در تاریکیهای صحرا و دریا هدایت میکند، و کسی که بادها را بعنوان بشارت پیش از نزول رحمتش میفرستد؛ آیا معبودی با خداست؟! خداوند برتر است از آنچه برای او شریک قرارمیدهند! (۲۷: ۶۳)
(۱۲) وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِیعًا قَبْضَتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَالسَّمَاوَاتُ مَطْوِیَّاتٌ بِیَمِینِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا یُشْرِکُونَ ﴿الزمر: ٦٧﴾
آنها خدا را آن گونه که شایسته است نشناختند، در حالی که تمام زمین در روز قیامت در قبضه اوست و آسمانها پیچیده در دست او؛
خداوند منزّه و بلندمقام است از شریکیهایی که برای او میپندارند (۳۹: ۶۷)
(۱۳) اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکُمْ ثُمَّ رَزَقَکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ هَلْ مِن شُرَکَائِکُم مَّن یَفْعَلُ مِن ذَٰلِکُم مِّن شَیْءٍ
سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا یُشْرِکُونَ ﴿الروم: ٤٠﴾
خداوند همان کسی است که شما را آفرید، سپس روزی داد، بعد میمیراند، سپس زنده میکند؛ آیا هیچ یک از همتایانی که برای خدا قرار دادهاید چیزی از این کارها را میتوانند انجام دهند؟! او منزّه و برتر است از آنچه همتای او قرار میدهند. (۳۰: ۴۰)
(۱۴) وَیَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا یَضُرُّهُمْ وَلَا یَنفَعُهُمْ وَیَقُولُونَ هَٰؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللَّهِ
قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا یَعْلَمُ فِی السَّمَاوَاتِ وَلَا فِی الْأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا یُشْرِکُونَ ﴿یونس: ١٨﴾
آنها غیر از خدا، چیزهایی را میپرستند که نه به آنان زیان میرساند، و نه سودی میبخشد؛ و میگویند: «اینها شفیعان ما نزد خدا هستند!» بگو: «آیا خدا را به چیزی خبر میدهید که در آسمانها و زمین سراغ ندارد؟!» منزه است او، و برتر است از آن همتایانی که قرار میدهند! (۱۰: ۱۸)